TR
WARSZAWA
| < Czerwiec 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Zakładki:
TR Warszawa
poniedziałek, 15 października 2012
Pokaz filmu "Inny świat" w TR Warszawa

W czwartek 11 października w TR Warszawa odbył się pokaz specjalny filmu „Inny świat”, będący zapisem niezwykłej opowieści o życiu jednej z wybitnych polskich aktorek, artystki TR Warszawa, Danuty Szaflarskiej.  To właśnie ona, będąc narratorem a jednocześnie bohaterką filmu, prowadzi widza przez świat, który minął, poczynając od okresu dzieciństwa, poprzez doświadczenia szkoły teatralnej, aż do niełatwych czasów wojennych i powojennych. Trzeba dodać, że robi to w sposób niezwykły, z ciepłem, dystansem i poczuciem humoru, hipnotyzując widza na długie 97 minut. (To symboliczna liczba, bowiem pani Danuta już wkrótce kończy 97 lat).

Po seansie odbyło się spotkanie z twórcami: reżyserką Dorotą Kędzierzawską, producentem filmu i autorem poetyckich zdjęć Arthurem Reinhardtem, a także Danutą Szaflarską we własnej osobie. Nie brakowało ciepłych słów, barwnych anegdot, a  także wyrazów wzruszenia. Publiczność oddała artystce hołd owacjami na stojąco. 

Tekst: Ula Gołdowska

foto: Ula Gołdowska

17:27, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
piątek, 03 czerwca 2011
TRwizja: Filmy Johna Cassavetesa

15:12, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 maja 2011
Premiera, Kobieta pod presją, Cienie

W sobotę i piątek – 20 i 21 maja – w TR Warszawa można było obejrzeć filmy Johna Cassavetesa.

Pokazy filmów rozpoczęła dyskusja prowadzona przez Ryszarda Jaźwińskiego. Udział w spotkaniu wzięli m.in. Aleksandra Konieczna, której rola w spektaklu Ragazzo Dell’Europa René Pollescha nawiązuje do filmu Premiera Johna Cassavetesa, krytyk filmowy Błażej Hrapkowicz i filmoznawca Marcin Pieńkowski. Zaproszeni goście starali się przybliżyć fenomen amerykańskiego reżysera, scenarzysty i aktora, którego twórczość w Polsce jest mało znana - pokazy organizowane przez TR Warszawa były drugą okazją (po pełnej retrospektywie na American Film Festival we Wrocławiu), by zobaczyć jego filmy na dużym ekranie. Odrębność Cassavetesa na tle innych reżyserów kręcących w USA polega na niekorzystaniu z wypracowanych schematów fabularnych i estetycznych, zakłada burzenie wszelkich przyjętych norm kręcenia (nietypowe ustawienia kamery czy specyficzny sposób montowania scen). Filmy artysty w dużym stopniu oparte są na improwizacji. Jego dorobek znacząco wpłynął na artystyczne dokonania zarówno reżyserów filmowych, jak i teatralnych. W piątek po dyskusji widzowie TR Warszawa mogli zobaczyć film Premiera, w sobotę - Kobieta pod presją i Cienie.

[txt: Joanna Kursa, fot.: js; kadry z filmów: "Premiera", "Kobieta pod presją", "Cienie"]



15:36, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
środa, 18 maja 2011
Pokaz filmów Johna Cassavetesa

Zapraszamy do TR Warszawa 20 i 21 maja na pokazy filmów Johna Cassavetesa, amerykańskiego aktora, scenarzysty i reżysera, uznawanego przez krytyków za jednego z pierwszych twórców kina niezależnego.

20 maja odbędzie się spotkanie z udziałem m.in. Aleksandry Koniecznej, której rola w spektaklu Ragazzo Dell’Europa René Pollescha nawiązuje do filmu Premiera.



23:29, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
środa, 09 lutego 2011
POLSKIE DEBIUTY III

Trzecie spotkanie z cyklu Polskie debiuty w TR okazało się kolejnym pretekstem do sprawdzenia, jak radzą sobie początkujący polscy filmowcy. Oprócz obejrzenia sześciu filmów krótkometrażowych, mogliśmy również spotkać ich twórców i posłuchać o ich pracy oraz o trudnościach czekających na osoby stawiające pierwsze kroki w branży filmowej.

Największe wrażenie zrobiły na mnie filmy z programu 30 Minut. Przede wszystkim głośne i wielokrotnie nagradzane „Hanoi-Warszawa” zwracające uwagę na problem nielegalnych imigrantów. Warto dodać, że produkcja ta obroniła się nie tylko scenariuszem, ale przede wszystkim dopracowaną, spójną formą i profesjonalnymi zdjęciami. Udane były też rozgrywające się w Warszawie „Przyjdź do mnie” i „Glasgow”. Obydwa obrazy utrzymane są w tonie słodko-gorzkim: pokazując biedę i kłamstwa między członkami rodziny, pełne są przy tym zabawnych scen (takich jak np. wyławianie banknotów z akwarium). Zaletą filmów z 30 Minut niewątpliwie była możliwość dość pełnego naszkicowania bohaterów i ich sytuacji, przy jednoczesnym otwartym zakończeniu.

Największy entuzjazm wywołał dokument „Serca dwa” pokazujący pracę kamerzystów i fotografów podczas ślubnych uroczystości. Jednak oprócz ciekawego pomysłu bazującego na podwójnej optyce (praca kamerzysty weselnego w ujęciu kamery ekipy filmowej), najważniejszy okazał się uzyskany obraz polskich nowożeńców. Chociaż twórczyni Anna Kuśmierczyk mówiła o silnej potrzebie każdego człowieka do przeżywania czegoś wielkiego, wzniosłego, to z jej filmu bardziej przebijało desperackie pragnienie uwiecznienia każdej chwili, skoncentrowanie się na najbardziej trywialnej, zinfantylizowanej i skomercjalizowanej stronie ceremonii ślubnych.

Spotkanie z autorami okazało się szansą nie tylko na opowiedzenie kilku anegdot na temat pracy nad filmami, ale też pokazało, jak wiele wysiłku i determinacji potrzeba do powstania nawet kilkuminutowej fabuły.

[txt Joanna Kursa, foto Agata Banaś]

Polskie debiuty III

 

16:08, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 12 października 2010
Polskie debiuty

TR Warszawa we współpracy ze studiem im. Andrzeja Munka przygotowało cykl filmów debiutujących reżyserów. Na początek zaprezentowano cztery obrazy: dwa dokumenty, jedną fabułę oraz animację. Moją szczególną uwagę zwróciła praca Ciemnego pokoju nie trzeba się bać Kuby Czekaja. Bardzo dobry film, który opowiada o kondycji ojca w dzisiejszych czasach - happy end'u nie będzie.

Po interesujących projekcjach odbyło się spotkanie z twórcami, które poprowadził Ryszard Jaźwiński. Twórcy dopisali - nie było tylko autorki bardzo ładnej animacji pt.: Dwa kroki za…, Pauliny Majdy. Można było dowiedzieć się, co młodzi filmowcy chcieli przekazać w swoich pracach, a także jak wyglądał proces ich realizacji (szczególnie ciekawy w przypadku filmów Jakuba Piątka i Kuby Czekaja, ponieważ do obu zdjęcia kręcono w zakładach karnych).

Od lewej: Ryszard Jaźwiński (film w TR), Przemysław Chruścielewski (montażysta), Marta Minorowicz (reżyserka), Jakub Piątek (reżyser), Michał Stajniak (operator obrazu), Kuba Czekaj (reżyser).

[txt, foto: Patryk Wiśniewski]

15:23, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 16 listopada 2009
RICKY

16 listopada - przedpremierowy pokaz nowego filmu François Ozona RICKY.

20:44, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 31 sierpnia 2009
JANOSIK w TR

31 sierpnia zapraszamy na specjany pokaz filmu JANOSIK. HISTORIA PRAWDZIWA Agnieszki Holland i Kasi Adamik. Po projekcji spotkanie z obiema reżyserkami, producentami filmu oraz aktorami grającymi w filmie.

 

 

16:54, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
piątek, 06 marca 2009
16:42, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 24 lutego 2009
Wino truskawkowe
Przedpremierowy pokaz filmu Dariusza Jabłońskiego WINO TRUSKAWKOWE, adaptacji Opowieści galicyjskich Andrzeja stasiuka, zakończyło spotkanie z twórcamiL reżyserem, producentkami oraz dwójką grających w filmie aktorów TR - Cezarym Kosińskim i Lechem Łotockim:
 
 
 

 
00:06, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
sobota, 17 stycznia 2009
Uccellacci e uccellini
23:37, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
piątek, 16 stycznia 2009
Vangelo secondo Matteo
22:59, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
Zaczęło się
00:06, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 08 stycznia 2009
BRACIA KARAMAZOW w TR

Nowy Rok w TR zaczął się od COKOLWIEK SIĘ ZDARZY, KOCHAM CIĘ  z nominowanymi do Paszportu "Polityki" Pustkami na żywo oraz przedpremierowego pokazu nowego filmu Petra Zelenki, polsko-czeskiej produkcji BRACIA KARAMAZOW

 
Swoje wrażenia po filmie spisał dla nas Paul Soin:
 
Pewnie dałoby się wytyczyć linię prostą zaczynającą się gdzieś w antycznej Grecji, przechodzącą przez np. Eurypidesa, wieki później przez Szekspira i dalej przez Dostojewskiego. Są to autorzy, których dzieła wydają się nie starzeć, na swój wyjątkowy sposób są aktualne do dzisiaj, poruszają problemy ludzi z czasów ich powstania, jak i współczesnego człowieka. W przypadku tego filmu dochodzi jeszcze ciekawy miks słowiańszczyzny, kiedy to czescy aktorzy wystawiają w Polsce sztukę opartą na powieści rosyjskiego pisarza.

W swoim nowym filmie Zelenka (być może trochę za myślą Carlosa Saury z „Bodas de sangre" i „Carmen") pokazuje grupę aktorów teatralnych i próbę mającą miejsce w krakowskiej hucie. Już sam dobór miejsca wydaje się dziwny i jednocześnie przykry; wszystko zrujnowane, rzeczywistość jest brudna, zardzewiała, nie ma ciepłej wody, szafki piszczą przy otwieraniu i obklejone są zdjęciami pornograficznymi. Ciężko też uwierzyć, że jest to miejsce, w którym w 1980 roku miał przemawiać Wałęsa, a zdjęcie Jana Pawła II na ścianie jest właściwie niedostrzegalne. Jednocześnie nie sposób odmówić hucie pewnej atmosfery, specyficznego klimatu; upadek industrialny będący tłem dla upadku człowieka, teatr historii współgra z innym teatrem. Ale wciąż jest to miejsce, które zostało nazwane „piekłem", którego powstanie miało odegrać konkretną historyczną rolę, przynajmniej w założeniu Stalina

Przedstawione zostały również tragedie samych aktorów i najbardziej ciążąca na filmie historia jednego z pracowników huty, który przeżywa wypadek syna. Ten człowiek gubi się w swojej tragedii i w rzeczywistości Dostojewskiego, być może ucieka od realnego świata w sztukę, w coś z czym mógł nigdy wcześniej nie mieć do czynienia. Samo zasymilowanie się tych dwóch rzeczywistości, aktorów i hutników, odbywa się powoli, z początku być może nieufnie i z rezerwą, by w końcu dojść do punktu, w którym wzajemnie siebie potrzebują, próbują nawiązać kontakt, szukają wzrokiem. A jest to wzrok niemal potępieńczy, przynajmniej u większości bohaterów Dostojewskiego, aż dziwne się wydaje, że tacy ludzie na skraju szaleństwa próbują roztrząsać istnienie Boga czy sens moralności. Z kolei te obłąkane, powieściowe postacie spotykają się z mimowolnymi widzami, ludźmi zniechęconymi, zmęczonymi i żyjącymi bez perspektyw; jedyne, co ich wszystkich może łączyć, to wizja śmierci.

Sam Zelenka miał zresztą powiedzieć na konferencji prasowej w Gdyni: "ludzie umierają, a sztuka idzie dalej". 

 

[txt Paul Soin, foto Mateusz Sklaski]

00:42, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 13 października 2008
Film w TR - 0_1_0 Piotra Łazarkiewicza

 

6 października przedpremierowo pokazaliśmy ostatni film Piotra Łazarkiewicza - 0_1_0.Po filmie odbyła się dyskusja z udziałem Anny Buczek, Rafała Mohra i Marii Seweryn - poniżej fragmenty:
 

 

 

 

 

21:24, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 08 października 2007
2 razy 30 minut

Kolejny filmowy poniedziałek w TR upłynął pod znakiem filmów polskich. Tym razem pokazaliśmy ZAMACH i WSZYSTKO nakręcone w ramach promującego debiut fabularny programu "30 minut". Reżyser pierwszego filmu nie mógł być na pokazie, gromadnie za to dotarli twórcy filmu WSZYSTKO:

Zaczęło się więc od podziękowań - m.in. Agata Przybył [z milkrofonem] podziękowała reżyserowi za to, że wreszcie mogła byc scenografką, a nie asystentką:

A później reżyser [na zdjęciu z mikrofonem] opowiedział m.in o tym, skąd wziął się pomysł na film, czyli w jakich okolicznościach trafiło do niego opowiadanie Jarosława Sokoła, które jest podstawą scenariusza; dlaczego wolał napisac adaptację sam, zamiast powierzyć ją autorowi ("opowiadanie jest bardziej groteskowe, jak uciekałem od groteski").

Publiczność tym razem była znacznie bardziej powściągliwa podczas dyskusji, choć w pewnym momencie emocje rozpaliła wypowiedź widzki, której film sie nie podobał, ale nie chciała tego szerzej uzasadnić, czego z kolei domagała się ekipa. Ale i tak przeważały głosy pozytywne, a wśród nich komplementy pod adresem - nieobecnego niestety na pokazie - Mariana Opani.

23:27, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 24 września 2007
Raj za daleko

Bardzo dobre przyjęcie, żywa dyskusja, podziękowania dla reżysera - tak najkrócej można podsumować pierwszy w tym sezonie pokaz z cyklu FILM W TR. Radosław Markiewicz, reżyser RAJU ZA DALEKO (lub też RAJZY DALEKO) mówił o pracy z naturszczykami, o energii dwójki starszych bohaterów filmu, o atmosferze na planie i różnicy między kinem niezależnym a offowym. Wyjaśnił tez żartobliwe określenie "trylogia czarnej kurtki" (wzięło się ono stąd, że bohaterowie wszystkich trzech filmów noszą taką samą czarną, sztruksową kurtkę). A ze strony widowni padły podziękowania za podjęcie tematu starości i porównanie filmu z "Prostą historią" Lyncha. Były też pytania techniczne - o dźwięk, rozedrganie kamery, czas trwania zdjęć, o koszt produkcji wreszcie (na to pytanie odpowiedź nie padła).

[na ciemnym zdjęciu: prowadzący spotkanie Ryszard Jaźwiński, Radosław Markiewicz i Michał Pałuszny, kierownik produkcji]

22:06, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
Sukces w Gdyni

Film RAJ ZA DALEKO Radosława Markiewicza, który pokażemy jutro w naszym cyklu filmowym, otrzymał Grand Prix Konkursu Kina Niezależnego na tegorocznym festiwalu w Gdyni.

A tak o filmie pisze Tadeusz Sobolewski w Gazecie Wyborczej:

Ciekawe, że chrześcijańska myśl o miłości bliźniego ujęta w sposób najdalszy od dewocji i koniunkturalizmu, z całym towarzyszącym jej pesymizmem, z pytaniami bez odpowiedzi, powraca w filmach Stanisława Muchy, Andrzeja Barańskiego, Doroty Kędzierzawskiej, Tomasza Wiszniewskiego. Ale chyba najgłębiej i najbardziej przejmująco - w niesłusznie zepchniętym do konkursu offowego wybitnym filmie "Raj za daleko" Radosława Markiewicza.

Jest to zgrzebne śląskie kino drogi, grane głównie przez naturszczyków, gdzie Jacek Borusiński z kabaretu Mumio pojawia się w roli serio. Jest kierowcą busika zakładu opieki społecznej, który ulega groteskowemu na pozór szantażowi pensjonariusza. Mały staruszek w kaszkiecie celuje do niego z pistoletu i każe się wieźć "przed siebie", "daleko" - w domyśle: do syna, który go do siebie zaprasza. Kierowca godzi się na tę "wycieczkę do raju", mimo iż wie z listu, że syn nie czeka na ojca, przeciwnie, nienawidzi go. Sam kierowca nie ma kontaktu z własnym ojcem. Dwóch przegranych - młody i stary - odrzucony ojciec i odrzucony syn - jadą popatrzeć na góry, stają się sobie potrzebni.

Ostrzymy więc sobie zęby na jutrzejszy pokaz i późniejsze spotkanie z reżyserem.

00:03, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
środa, 13 czerwca 2007
Coś trochę czeskiego

Jedna z opinii na gronie po poniedziałkowym pokazie:

kto był ten wie kto nie był niech żałuje... :)
wszystkie filmy były świetne, ale zdecydowanie najlepszy był ostatni - Autor wychodzi. To chyba jakiś płomyk nadziei w naszym polskim kinie. W końcu ktoś skończył z tym masochizmem w polskim filmie współczesnym nie robiąc z tego żenady. Choć absurd w Męczeństwie Mariana też ma coś w sobie, coś trochę czeskiego...

18:04, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 czerwca 2007
"30 minut" (2)

Dziś ostatni w tym sezonie pokaz z cyklu FILM w TR. Do zobaczenia kolejne polskie debiuty zrealizowane w programie "30 minut":

+ "Trójka do wzięcia" Bartka Konopki
+ "Autor wychodzi" Dominiki Montean
+ "Podróż" Dariusza Glazera
+ "Męczeństwo Mariana" Adriana Panka

Po filmach tak jak poprzednio dyskusja z twórcami. Start:19.00

[kadr z filmu Trójka do wzięcia]
18:00, trwarszawa , Film
Link Dodaj komentarz »